Home: startpagina
Wij: Ann & Hanno
4x4: Landcruiser BJ75
Route: ons plan
Voorbereiding: hoe begin je eraan
Meedromen: reisverhalen en foto-dagboek
Vorige reizen: ons reispalmares
topvisual'4x4'

Meer weten over... 4x4
technische fiche & eisen | uitrusting | interieur | bladveren | GPS | zetels |  bagagerek  | elektriciteit |
water | banden | koelkast | daktent | reserveonderdelen & gereedschap | onderhoud | foto-dagboek 


Bagagerek

We moesten nog 't een en 't ander kwijt op ons dak. Niet in het minst: onze daktent en nog wat extra jerrycans met diesel. We zouden ook nog graag een luifel hebben...
Dus moesten we een bagagerek hebben.  En op maat gemaakt want omwille van ons uitschuifbaar dak kunnen we er geen standaard kopen.

Ons bagagerek moest:

  • de weinige plaats op het dak optimaal benutten
  • er moet opzij een luifel aan kunnen
  • stevig
  • liefst licht

Aangezien Hanno al langer wou leren lassen en we een custom-made porte-bagage nodig hadden was dit het uitgelezen moment om een lascursus te volgen.
Hij had het na enige lessen al behoorlijk op z'n heupen van lijntjes, lijntjes en nog eens lijntjes lassen.  Gelukkig kon hij algauw prutsen aan het onderstel van de zetels en de steuntjes van de treeplanken.  Later kwam dan het grote werk: de bagagedrager en de bumpers.

Aluminium of staal voor het bagagerek? Licht, dus liefst aluminium. Maar alumium lassen is heel moeilijk, duurder en vooral omwille van de stevigheid zouden we dan weer dikkere profielen nodig hebben.  Een plannetje gemaakt en met de leraar beslist dat gewoon staal ok is.  De bagagedrager bedekt maar een beperkt deel van het dak (dus kleiner oppervlak), je kan dunnere profielen gebruiken dus dat zou qua gewicht ook nog wel meevallen en vooral Hanno kan het makkelijk zelf lassen.

Een ontwerpje in 3D, staal bestellen, zagen en hup... 1-2-3 lessen verder en het grondvlak van het bagagerek was af. Dan komt natuurlijk het prutswerk: het passen op het dak en de steunpunten ertegen lassen.

Zoals gezegd moeten hier ook nog jerrycans opkomen, we zullen die ook vastzetten/klemmen met verstevigingsstukken.

De bumper, de jerrycan-houders, de bak voor de zandmatten en de bevestigingsstukken voor de hi-lift heeft Hanno ook gelast.