<< pop in de POB: elektronische bronnen

:: Algemeen

> Portaalsites
> Websites
> e-Zines
> Databanken
> Organisaties
> CD-ROM
> Internetradio

Algemeen:
De beoordelingscriteria voor internetsites verschillen sterk van die voor tijdschriften. Waar men bij de tijdschriften tamelijk gemakkelijk kan selecteren uit een beperkt aanbod en criteria opleggen, moet men op het internet zelf het aanbod opzoeken en samenstellen, waarbij men, afhankelijk van het soort bestand, een criterium dient te improviseren: welk soort muziek bespreekt men, zijn er recensies, wordt deze site regelmatig onderhouden, is dit enkel voor die bepaalde Amerikaanse stad bedoeld, is deze site vlug genoeg te downloaden, zijn er niet teveel zwaar grafische elementen gebruikt, ...?. Bij het grootste deel van dit internetaanbod komt men tenslotte tot de vaststelling dat het internetmedium nog geen lange geschiedenis kent en dus weinig data bevat. Men kan stellen dat het internet horizontaal massa's data heeft, maar weinig in de diepte (in bepaalde gevallen wel, mits betaling). Na talloze uren rondzwerven, heb ik op basis van enkele referentiesites (portaalsites, "links" van bekende tijdschriften) en het aantal verwijzingen (= bekendheid) naar bepaalde sites, een selectie gemaakt. Deze selectie kan men willekeurig noemen, maar ter verdediging moet ik aanvoeren dat het internet elke dag "muteert" en dat elke verwijzing of referentie van vandaag (ook in de gedrukte literatuur) morgen kan verdwenen zijn. Het is wachten op het rijper worden van dit medium zodat na verloop van tijd en mede door het verschijnen van recensies over bepaalde websites (zoals in dit eindwerk), de meest relevante bronnen uitgefilterd worden. 
Tevens wil ik vermelden dat ik bij het internet ook het aspect van de nieuwsgroepen (alt.music.misc, rec.music.reviews, rec.music.misc) heb geprobeerd. Ik kwam echter vlug tot de constatering dat dit medium dient voor zeer gespecialiseerde zaken (review van een beginnend schoolbandje in midden Arizona, wie zong in de jaren 80 een funky song waar het woord "primavera" in voorkwam, ...), of dat het geplaagd wordt door spam (ongewenste boodschappen).

Bij mijn zoektocht naar de elektronische bronnen heb ik me laten leiden door enkele portaalsites, de zoekmachine " Google " (sterk aan te raden!), en vooral de zeer professionele en sterk uitgebouwde referentiesite van: 
http://www.music.indiana.edu/
zeker wat betreft de lijst van publicaties op het net: 
http://www.music.indiana.edu/music_resources/journals.html

Voor België heb ik de traditionele portalen geprobeerd (Ad Valvas, Belnet, Webbel, Webwijzer), maar dit gaf zeer povere resultaten: geen verwijt aan de portalen, er valt gewoon niet veel op het Belgische web te gebeuren (tenzij enkele hitlijsten, Belgische popgroep-sites, hobbyisten, platenlabels, groepen). Opvallend is de afwezigheid of het slordig beheer van de nochtans betere informatieve (gedrukte) Vlaamse tijdschriften (Plastiks, Gonzo Circus, RifRaf, Muziekkrant) op het net. Enkel Audiokompas is een aanrader op nationaal vlak (hoewel het goed weggedoken zit bij Bibnet, en er geen uitleg en instructies voor het downloaden bijstaan). 
De elektronische vertegenwoordigers van de besproken tijdschriften, vindt men in de rubriek: tijdschriften .

Popmuziek op het internet is voornamelijk (voorlopig?) een exclusieve Angelsaksische aangelegenheid, met een zeer goede vertegenwoordiging van over de oceaan: zelfs obscure, alternatieve undergroundstekken uit de VS pakken het medium professioneel aan met als resultaat dat deze vertegenwoordigers van de avant-garde helemaal geen obscure, donkere steegjes zijn, maar goedogende, leuke verblijfplaatsen. Hier zijn zelfs aanraders bij die niet direct interessant zijn voor de bibliothecaris, maar wel voor de muziekliefhebbende bibliotheekbezoeker. Daartegenover staan er talloze websites die hun best doen om elk object, elke grafiek, een stuk tekst ... te laten bewegen, flitsen, scrollen, ronddraaien zodat na een avondje surfen je ogen en je verstand oververzadigd zijn. Na vele uren (meer dan 200!) op de grote elektronische autosnelweg had ik het gevoel dat men dikwijls heeft bij internetbezoek: het gevoel dat men iets gemist heeft, dat men iets over het hoofd heeft gezien. Het doet dan ook af en toe goed om eventjes van deze snelweg af te slaan en te ontspannen met wat lectuur. Inderdaad, het goede oude papieren tijdschrift heeft zeker nog niet afgedaan. Van onze rit op het gigantische internet onthouden we toch nog enkele belangrijke websites, die misschien nog niet tot volle ontwikkeling zijn gekomen, maar die we zeker regelmatig moeten terug opzoeken.

Wat betreft publicaties over popmuziek op CD-ROM, heb ik slechts één schijfje kunnen vinden, nl. Oor interactieve pop-encyclopedie .

De internetradio is een compleet nieuw en vooral Amerikaans verschijnsel. Toch is er voor Vlaanderen bij dit schrijven een primeur, nl. Studio Brussel op het net. Ik heb dit ook in deze lijst opgenomen, omdat dit uiteindelijk een primaire popbron is. Bovendien biedt radio op het internet (voorlopig beperkte) extra-informatie, en zoals het eruit ziet zal dit medium nog heel veel in belang toenemen, vooral door de onbeperkte mogelijkheden van het internet (tekst + beeld + geluid + interactie). Maar is het bovenal geen zoveelste hype?